 |
Lähtöpisteessä Turun linnalla |
Edellinen osa:
Tausta ja suunnittelu
Olimme sopineet, että yritämme pyöräillä Härkätien niin tarkasti kuin
se on nykyteitä kulkien poljettavissa. Vaikka vanha kauppatie lienee
vielä reilusti linnojakin iäkkäämpi, oli luontevaa valita lähtöpisteeksi
Turun linna ja maaliviivaksi Hämeen linnan portti. Jotta matkan teko tuntuisi riittävän leppoisalta suunnittelimme yöpymisen vähän yli puoleenväliin Tammelaan.
Olin
sen verran täpinöissäni, että yöuneni lyheni molemmista päistä jääden
ehkä neljän tunnin mittaisiksi. Aamulla olin kuitenkin täysissä sielun
tai ainakin ruumiin voimissa. Jaakko neuvotteli alennusta
toriaamiaisesta, jonka jälkeen kokoonnuimme aamukahdeksalta Turun
linnalle, jossa kiinnitimme pakaasimme, pistimme mittauslaitteet päälle
ja lähmimme suojakerrointa iholle. Ohikulkija kuvasi meidät lähtijät
pyynnöstä. Päivästä oli tulossa aurinkoinen. Turun lauantaiaamun
liikenne ei ollut vielä vilkastunut, ja äkkiä olimme jo polkaisseet
kaupungin läpi valtatielle numero 10, vaikka Jaakon satulaa piti
pysähtyä välillä kiristämään. Matkan ensimmäinen soratietaival oli
Liedon Vanhalinnan kautta kulkeva tienpätkä. Olisi ollut hienoa kavuta
tuolle esihistorialliselle linnavuorelle, mutta olimme vasta päässeet
vauhtiin, ja itsehän olin toki jo siellä ennestään käynyt, joten
jatkoimme matkaa kohti Hämeenlinnaa.
 |
Liedon Vanhalinna |
Kymppitien
varressa kulki pitkiä pätkiä kevyen liikenteen väylää, joka oli välillä
asvalttia, välillä sorapäällystettä. Lievästä kumpuilusta huolimatta
matka eteni ainakin minun osaltani pelkästään alkuinnostuksen tuomilla
voimilla varsin helposti Tarvasjoelle, noin 36 km päähän lähtöpisteestä,
jossa evästelimme idyllisellä vanhalla sillalla puropahasen yllä. Nyt
matkan jälkeen näen kartasta, että olisimme voineet vilkaista myös
Paimionjoen patoa sähkölaitoksen kohdalla, josta minulle etukäteen
mainittiin. Se olisi ollut vain satakunta metriä sivuun Härkätiestä.
Mutta matka jatkui tasaisessa Paimionjokilaaksossa kohti Marttilaa. Tien
varren huomattavin bisnestyyppi tuntui maanviljelyksen jälkeen olevan
kirpputorin pito. Oli pihakirppistä, kotikirppistä, taidekirppistä ja
latokirppistä. Emme kuitenkaan pysähtyneet tällaisiin tekemään löytöjä,
vaikka epäilemättä ajoimme merkittävien vintageaarteiden ohi.
 |
Koski |
Reilun
60 km päässä lähtöpisteestä jarruttelimme lounaalle Koski Tl:n
keskustan Seo-aseman pihaan. Vajavaisiksi jääneet välietappimittaukset
ennen matkaa olivat jättäneet meidät siihen käsitykseen, että päivän ajo
päättyisi Tammelassa sijaitsevalle mökille n. 100 km poljettuamme.
Koskelta oli kuitenkin jo pelkästään Somerolle 25 kilsaa, joten ylitystä
tulisi reilusti. Tällainen henkinen takaisku on omiaan lannistamaan
ajohaluja. Psykologisilla seikoilla kun on yllättävän suuri merkitys
kestävyysliikunnassa. Kun tietää, että jokin välietappi on lähestymässä,
saa ikään kuin ylimääräistä virtaa jatkaa vääntämistä. Vastaavasti
takaiskut, esimerkiksi pelkkä huonot sääolosuhteet murentavat henkistä
jaksamista tehokkaasti. Itse olin kuitenkin juuri ylittänyt kesän
pyöräilyn päiväennätykseni, mikä oli omiaan tuomaan ylimääräistä
adrenaliinia suoniin. Taukopaikaksi valikoitui Koskella Seo-asema muuten
siksi, että siellä kuulemma tarjoillaan Suomen (ellei koko maailman)
ainoita metsämansikkamunkkeja.
Munkkien jälkeen kohti
Someroa. Ohitimme Kosken keskustassa 236-vuotiaan punaisen kellotapulin
ja ihmettelimme vähän aikaa EU-rahoilla kunnostettua Patakoskea.
Pyöräily helteisellä Härkätiellä alkoi pikku hiljaa vaatia veroaan,
mutta onneksi tie Someroa kohti oli alussa osin metsän varjostama ja
varsinkin Someron päässä koko lailla tasaista, vaikkakin aurinkoista.
Nämä seudut ovat minulle vaimon suvun kautta jo osittain tuttuja, joten
tiesin jo etukäteen odottaa lähellä Someron keskustaa olevaa Pusulanjärven
uimarantaa, josta muodostui virkistävä taukopaikka, vaikka peltojen
keskellä oleva ruskeavetinen järvi ei varsinaisesti kutsunut
ulkomuodollaan. Tästä eteenpäin roolini karavaanimme heikompana lenkkinä
alkoi helteisessä maastossa korostua. Pojat kuitenkin hidastivat
sopivasti aina kun näkivät minun jäävän jälkeen. Maasto alkoi olla Someron jälkeen jo mäkistä, ja pistävä auringonpaiste sekä taakse jo jääneet kilometrit painoivat reisilihaksissa itse kullakin. Päivä oli varmaan kesän kuumin, eivätkä päälläni olevat enimmäkseen mustat vaatteet ainakaan viilentäneet oloani.

Arvelimme edessä päin sijaitsevassa Letkun kylässä täytyvän olla jonkinlaisen kaupan tai edes kioskin. Kylmä juoma olisi nyt enemmän kuin paikallaan. Sitä onnen tunnetta, kun näimme ison kyltin, joka kertoi parin kilometrin päässä olevasta kyläkaupasta! Jaakko sanoi jo tuntevansa jäätelön maun kielellään, ja itsekin sain juuri sitä edellämainittua psykologista virtaa polkea entistä reippaammin kohti onnelaa. Sitä karvaampi olikin sitten pettymys, kun kauppa oli mennyt 20 minuuttia sitten kiinni. Myyjä oli vielä sisällä kun koetimme ovea, ja hetken kuluttua portailla istuessamme takaovesta tuli nuori nainen kuin kiusallaan vielä mehujääpuikkoa viekoittelevasti imien. Tiedustelimme, olisiko talon kyljessä edes vesihanaa, johon myyjätyttö sanoi lievästi pahoitellen että on, mutta siihen tarvitaan sellainen avain
, ja jatkoi matkaansa. Ei lainkaan pelisilmää maksavia asiakkaita kohtaan, mutta toisaalta eipä kai hän olisi saanut senttiäkään lisää palkkaa vapaaehtoisten ylitöiden tekemisestä. Aukioloaikoja voisi tietysti tarkistella sikäli, kun meidän vielä huilatessamme ovea tuli koittamaan kaksikin autollista ihmisiä. Klo 12 - 14 aukioloajat eivät taida riittää kesälauantaille. Kiersin talon ja löysin vesihanan, jonka jatkeena oli letku jolla pystyi täyttämään vesisäiliöitä. Keksin sovittaa polkupörän työkalupakista löytynyttä avainta hanaan, ja se sopi, joten täytimme kostoksi pullomme omin luvin. Vesi olisi maksanut 0,20 € kymmeneltä litralta, joten Jaakko murjaisikin, että
nyt tuli varastettua Letkusta vettä.
 |
Muu |
Päivän viimeinen rykäys.
Liekkitiimin järjestämään majapaikkaamme oli vajaat 20 kilometriä, ja Letkun vedestä ja tauosta virkistyneinä painelimme kakkostien yli, Eerikkilän urheiluopiston ohitse ja saavuimme Portaan kylään. Perimätieto kertoo, että Tammelan kunta on siksi niin suuri, kun se on Portaalla korotettu ja Letkulla jatkettu. Pysähdyimme hetkeksi poseeraamaan Härkätien liikennemerkin kanssa, ja hilpaisimme loppumatkan yöpaikkaamme, sanoisinko lopen uupuneina. Mittarissa oli n. 123 kilometriä Härkätietä (plus aamulla Turun päässä ajamani n. 5 km), mikä on enemmän kuin mitä koskaan olen polkupyörällä ajanut yhden päivän aikana. Taukoineen matkaan kului vähän yli 6 h, joten aikaa olisi ollut vielä reilusti kiskaista saman päivän aikana Hämeenlinnan asti. Lepo yön yli oli kuitenkin kaikkien mielestä enemmän kuin paikallaan.
Seuraava osa:
Tammelasta Hämeenlinnaan
Vautsi! Hienoa.
VastaaPoista